2011. február 15., kedd

DOBOS TORTA

Click to play this Smilebox collage
Create your own collage - Powered by Smilebox
Another free collage by Smilebox
Nemrég jeles ünnep volt a háznál, azon törtem a fejem milyen finomságot tudnék varázsolni az asztalra. Hirtelen felindulásomban a Dobos torta mellett döntöttem
Ezt persze később, a készítés közben már  megbántam, mert eléggé munka- igényes.
Bár tudom,  hogy a cukrászat felé menő rögös úton még komoly behozni valóim vannak,  mert a külalak nem  lett tökéletes, viszont a torta, az valami elképesztően finom lett. Nem túl édes, nem túl tömény, hanem kifejezetten finom..
 Ezt alátámasztotta az ünnepelt, és azok akiknek jutott belőle. Én pedig boldogan zsebeltem be a dicséreteket, feledve a készítéssel járó macerákat.
A dobostorta hungarikum, megalkotója Dobos C. József.
Az 1847-ben született Dobos C. József alkotta meg a remekművet a Dobos Tortát. Érdekessége a dolognak, hogy maga a feltaláló szakácsdinasztia tagja volt, de inkább a főzésnek és a vendéglátásnak szentelte az életét, csakhogy hobbiból (ma már így mondanánk) csemegék, sütemények készítésével is foglalkozott. Az 1885-ös első Budapesti Országos Általános Kiállításra, amit a Városligetben rendeztek meg, elkészítette utolérhetetlen és utánoztathatatlan remekművét, a róla elnevezett dobostortát. Hogy mi volt a titka ennek a sütinek? A vajkrém, amit azelőtt nem ismertek. Véletlenül bukkant rá, méghozzá spórolásból, erre a fajta krémre, ugyanis az inas összetévesztette a sót a cukorral, és só helyett süvegcukrot tett a vajba, hiszen abban az időben sózással tartósították a vajat. A mester nem akarta kidobni az így előállított új terméket, s próbálta hasznosítani. Kevergette, tett bele csokoládét is, s így jött létre a kiváló vajkrém, amit újfajta módszerrel készült piskótába rétegezett, legalább hat-hét piskótakarikát sütve, s amikor összeállt a szendvicsszerű torta, tetejét leöntötte cukormázzal. Az akkoriban agyondíszített és cifrázott tortaköltemények mellett ez egyszerű, szerény tortának bizonyult, mégis, aki egyszer megkóstolta, soha nem feledte azt a tökéletesen selymes, krémes, omlós finomságot a DOBOS TORTÁT.

DOBOS TORTA, ahogy én készítettem:
A lapokat piskótából készítettem, aztán  köralakúra vágtam. Én hat piskóta lappal terveztem a tortát. Ebből ötöt megtöltöttem a hatodikat pedig mázzal vontam be.
A krém hozzávalói: 25 dkg porcukor, 4 tojás, 25 dkg vaj, 2 evő kanál cukrozatlan kakaó és egy zacskó vaníliás cukor ) én az  utóbbit  valódi eszenciával helyettesítettem.
Elkészítés: A cukrot 4 egész tojással, habverővel, gőz felett állandó keveréssel sürrüe főztem ( 25 perc )
Amikor a gőzről levettem ,  addig kell keverni, míg kihűl. Ha ez megtörtént hozzáadni az előzőleg habosra kevert kakaós vajat, vaníliát aztán a hütőszekrényben jól lehűteni.
Mikor a krém már megkeményedett a hűtőben a piskótalapokat egyenként  kell megkenni a krémmel, és egymásra tenni.
Az utolsó piskóta lapot félbevágtam és elkészítettem a torta tetején levő mázat
A mázhoz:
15 dkg. kristálycukor
1 kávéskanál vaj
csepp ecet
A mázhoz kis lángon, állandó keverés mellett felolvasztottam  a kristálycukrot, és addig kevertem, míg megbarnult.  Cseppentettem bele 3  csepp ecetet, és a legvégén hozzákevertem a vajat is. Ezután gyorsan rákentem a két félbevágott piskótalapra, elsimítottam, majd vajba mártott késsel bejelöltem a szeleteket, majd kihűlés után készre vágtam.
A torta oldalát darált keksszel, mandulával lehet megszórni,, akinek kedve van felvert tejszinhabbal is diszitheti, tálalhatja,
A legjobb, ha előző este foglalatoskodunk a tortával, hogy másnapra már összeért izekkel tegyük  az asztalra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése