2011. február 26., szombat

KÖMÉNYMAGOS TÖRTÉNET

Cumin, vagyis római kömény
A kezdeti időkben, amikor még új voltam Tucsonban, akkor történt  ez az eset. Amerikai vendégeket hívtunk, akik azt kérték, hogy miután sokat hallottak a gulyáslevesről, azzal vendégeljem meg őket.
Én örömmel vettem, ezt a szimplának látszó kérést, hisz  gulyáslevest nem annyira bonyolult elkészíteni, gondoltam én.
Minden hozzávaló volt itthon, csak a köménymag hiányzott.Tudom, van olyan, aki ennélkül készíti, de hát ahány ház, annyi szokás, és én  elindultam, hogy ezt a fűszert beszerezzem. Nemsokára egy élelmiszer boltban, a füszerpult előtt, örömmel fedeztem fel a füszeresüveget, amire az volt ráírva cumin., benne a már jól ismert magokkal. Boldogan hoztam haza, és nemsokára már a tűzhelyen rotyogott a gulyásleves.Főzés közben erős füszerszagot éreztem, de megnyugtattam magam, biztos  frissebb, erőteljesebb izü, az itt kapható köménymag. Mikor a leves végleg elkészült és én megkóstoltam, kissé meghökkentem nem megszokott izén.De már nem volt visszaútt, mert megérkeztek  a vendégek, és nekiláttunk ebédelni.Ebéd után  a vendégek udvarias dicséreteket mondtak, és én megnyugodtam. Eltelt jó pár nap, és egy vérbeli gasztronómus jött hozzánk látogatóba. Alighogy belépett az ajtón a levegőbe szagolt és megkérdezte milyen  indiai ételt készítettem ?
Picit meginogtam, mert ekkor döbbentem rá, hogy más fűszert használtam fel az ominózus gulyásba, köménymag helyett , valamint  szegény vendégeim, akiknek feltálaltam ezt.
Hát igen, így jár az, aki a cumint összekeveri a caraway seeds-sel.
Cumin vagyis Római Kömény
A világon a római kömény a második legnépszerűbb fûszerféleség, csak a feketebors előzi meg ebben. Az íze pikáns és erőteljes  felhasználják indiai, észak-afrikai, közel- és közép-keleti, valamint a latin-amerikai ételek elkészítéséhez is. Gyakori a  megjelenése a mexikói konyha ételeiben is , mivel a salsa és a tacos is nagy mennyiségben tartalmazza ezt a fűszerfélét.

A felső a köménymag az alsó a római kömény

A római kömény India számára az egyik legtipikusabb fűszer, különösen a déli területeken. A termését egészben használják, előtte zsiradékban sütik (gyakran hagymával együtt) vagy szárazon pirítják, a cumin összetevője a garam masala nevű indiai füszerkeveréknek is.


  Mint a képeken is látszik nagy a hasonlóság, na nem a mentségemre mondtam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése